Tilbage

Deltager: mig selv

Bådtype: Quest fra Seaward

Tidspunkt på året: Forår

Dag 1

Det tager ikke mange timer, at komme fra København til her lidt N for Gøteborg. Havde på en tidligere tur – et par uger før – fundet dette rolige sted ved S. Hästeviken overfor Björkö hvor bilen kunne langtidsparkeres ca. 150 m fra stranden.

Ankom sent på aftenen. Slog soveposen op på stranden. En stille aften med stjerneklar himmel. Solen vækkede mig næste morgen, det var ved at blive varmt.

Medens jeg fik morgenmad og pakkede båden, kom de første badegæster til stranden. At pakke en kajak med udstyr og proviant, samler altid mennesker til.

Endelig var det af sted i N retning gennem Björkö fjorden. Mange badegæster var tidlig ude og fyldte klipper og skær godt op. Krydser over Nordre älvs fjord med kurs Ø om St. Kalven med fyr på. Herfra ind mellem alle småøerne med kurs Ø om Bastö, Härt og Fjällsholmen. Rundt om Toftaudde og igen Ø om Kråkerön. Skräddarön skal man passere V om. Det gjorde jeg ikke. I stedet for søgte jeg ind mellem denne og Lammholmen, da jeg så der var en dæmning med hul igennem, som jeg vurderede var stort nok til mig. Det var den også, men ved indgangen var der en barriere under vandet, som var vanskeligt at få kajakken over. Man kan bunde før barrieren, men ikke efter barrieren – hvis man vil bevare tørre underbukser. Derimod efter gennemgangen er der så lavt, at man må gå med hænderne på bunden, der er meget sumpet. Det hele vejen ud til sejlrenden Ø for Nordön. Herfra N retning Ø om Brattön og Lövön. Ude i Hakefjord får jeg hjælp af en smule rygvind. Beslutter at overnatte på en lille klippeø S for Ramsön, hvor man ikke må campere iflg. skiltningen. Min overnatning bliver blot i form af at rulle soveposen ud på klipperne.

Dag 2

Fordelen ved at overnatte uden telt, er at man kommer tidligt op dagen efter. En herlig solrig og lun dag var i vente med rygvind i starten indtil jeg kom i læ af Tjörn. Oppe ved Almösund valgte jeg at gå så meget V som muligt, da der på søkortet var angivet en strømretning jeg gerne ville udnytte. Imellem Tjörn og Almön er der en dæmning med et rørgennemgang. Før og efter dette rør, er der store muslingebanker der må flyttes ved lavvande. Herefter er turen til byen på meget lavt vand.

Efter en hyggelig tur gennem havnen ved Almösund og ude i fjorden Askeröfjorden, går turen vestpå langs sejlranden. Der skal tages beslutning om turen skal gå N eller S for øen Mjörn. Søkortet visen en vandstand på 0,4 m. Dette skulle være tilstrækkeligt for en kajak. Dog kan det variere, da kortet angiver normal vandstand. Jeg tager chancen og det bliver en flot tur. Dog er der nogle ting der må tages i betragtning. Bunden er dyndagtig, hvorfor det at gå på bunden kan være en spøjs oplevelse. Et sted troede jeg bunden var fast indtil jeg stor på begge ben ved siden af kajakken for derefter hurtigt at synke med til mudderet nåede hoften. Jeg sad fast! Det tog mig én times hårdt arbejde at komme fri og blive i stand til at komme op i kajakken igen.

Det er ikke ligegyldigt om man sejler i Ø eller V retning. Jeg sejlede i V retning – det skulle vise sig at være en fordel. Første forhindring er ved broen mellem Tjörn og Mjörn. Her er der et stort niveau forskel mellem vandstanden på Ø og V siden af broen / dæmningen. Hullet i dæmningen er 1,7 X 1,7 m og på en strækning på 10 - 15 m er der en meget stærk strøm der går fra V til Ø. Sejler man mod V skal der bruges mange kræfter for at komme frem. Sejler man mod Ø skal man holde sig fra hovedstrømmen da den har kurs mod et klippefremspring hvor den drejer 90 grader. Kikser man styringen farer man lige ind i denne klippe. Den sikreste måde at angribe stedet på er, at starte i venstre side for midtstrøms og krydse hovedstrømmen over til højre side - uanset sejlretning.

Nu er man oppe i vandskællet. 500 m længere fremme starter nedturen. I venstre siden er der dannet en interimistisk dæmning med et bræt over – bredt og højt nok til en kajak hvis men lægger sig ned over agterdækket. Vandstanden ikke dybere end at hænderne kan nå bunden. Nu går vandstrømmen i en S-formet strøm ned over glatte klipper. Den eneste måde at styre på er ved at bruge hænderne på bunden. Distancen er på knap 100 m med en højdeforskel på 5 – 10 m. Vel nede går turen langs høje klipper ud i Stigfjorden mod V syd om øen Lyr gennem Strömsund.

Efter at have rundet Björholmen, gå turen SØ. Her mødte jeg de første to kajakker på turen. Ta’ det roligt gennem byen Kyrkesund, der er meget hyggelig med et levende liv på vand og land. Her kom jeg i kontakt med et bryllupsselskab hvor festen blev holdt på en bådebro. Siksak gennem øerne ned til N for Skärhamn, hvor jeg mødte 3 langdistance svømmere med snorke, våddragt, svømmefødder og følgebåd. På den S ende af Toftö fandt jeg et egnet overnatningssted med udsigt til Skärhamn. En naturskøn etape.

Dag3

En flot dag med stigende vind. Fulgte sejlrenden S lig ned til og gennem Rönnäng. En meget trafikeret rute med mange sejl- og motorbåde i en smal rende. Overraskende nok mødte jeg kun to andre kajakker på denne rute. Havde forventet mange her tæt på Marstrand. N om Åstol og ind i sundet mellem Koön og Instön. Ude i sejlrenden S for Instön mødte jeg et sejlskib, som jeg holdt nærkontakt med i ½ time. Undervejs kunne han rapportere en fælles hastighed på 5 knob. Vi fulgtes ad i den Ø sejlrende indtil Fjällsholmen, hvor jeg afbrød samarbejdet for at holde en frokostpause overfor Särholmen. Herfra SØ retning Ø om Björkö ind i Björköfjorden. Fremme ved S. Hästeviken ved 16 tiden. Her var der fyldt med badende folk, hunde, børn og grilparties. Vinden hvirvlede sand og støv op i en tåge der satte sig på alt. En lidt kedelig afslutning på en god tur.

Havde egentligt regnet med, det skulle have været en 4 dages tur. Min forårsform er åbenbart bedre end jeg troede. Godt vejr hele vejen. En god komme-i-forårshumør tur vejrmæssigt og landskabsmæssigt.