Tilbage

Skanör/Falsterbo

D. 21.-22. september

Distance 68 km

Deltagere: Christian Munck  

                  Søren Holst-Sørensen, Quest fra Seaward

Forfatter: ego

Jeg mødte Christian i Gammel Kastrup Havn hvor klubben Røse ligger. Vejret var fint - varmt, solen var på vej og næsten vindstille. Dog var der en del tåge. Det var ikke muligt at se over til Saltholm, som vi skulle syd om. Vi fik pakket kajakkerne og af sted. Det blev nødvendigt at holde en kompaskurs for at finde "hullet" mellem Saltholm og Peberholmen.

Udenfor havnen, så vi én turkajak på vej til Dragør og en havkajak på kurs N mod syd. På den anden side af sejlrenden, mødte vi en motorbåd, der lå for anker med et par fiskere. De spurgte om vi var på vej til Sverige, hvilket kunne bekræftes. De fik oplysningen, at hvis de fangede noget, så vidste de hvor vi var. Fisk til aften ville være OK.

Mellem Saltholm og Peberholmen mødte vi et par sæler, der var ikke så mange som der plejer. Da vi nærmede os sejlrenden på sydsiden af broen, mødte vi færgen Malmø-Travemünde. En stor satan her tæt på. Den dukkede lige pludseligt ud af tågen. Som kajak mand er årvågenhed vigtigt. Langsomt begyndte tågen at lette, for til sidst at give det fulde overblik.

Vi satte kursen mod Klagshamn. Her ovre langs kysten, er det meget lavt langt ud fra kystlinien. Indsejlingen til Klagshamn passer ikke med hvad jeg kunne læse ud fra kortet. Der er store stenbanker rundt om havneindløbet. Efter at havde set på den ucharmerende kyst syd for havnen, vendt vi tilbage til stranden N for havnen. Dette var en sandstrand med pontonbroer. Der var nogle badende gæster. Stedet kunne egne sig til en overnatning.

Efter en frokostpause i den bagende sol, tog vi kajakkerne på og satte kursen mod Skanör halvøens V-ligste punkt. Her udefra vandet ser Skanör by meget tiltalende ud. Christian kunne fortælle at det var et meget attraktivt sted at have sommerhus.

Syd for halvøen, ville vi krydse mellem Måkläppen og halvøen. Ud fra kortet skulle det ikke være noget problem. Mit kort er fra ’93 og købt i ’99, der er sket meget i den tid. Hullet mellem Skanör halvøen og Måkläppen er sandet til og består af 2 m høje klitter. Derfor var vi nødsaget til at sejle 3,5 km ekstra for at runde. Dette opvejedes derimod af de mange sæler, der dukkede op overalt – selv lige foran kajakken.

På dette tidspunkt, var det begyndt at blæse op. Bølgerne kom fra SV. Efter rundingen af Måkläppen gik det mod NØ med vinden i ryggen. Ø for Falsterbo ligger der en række sandbanker udfor kysten. Disse danner ligesom en lagune. Denne kunne se ud som et egnet overnatningssted.

Da vinden var stigende og fra SV valgte vi at fortsætte til indsejlingen til Falsterbokanalen. Bølgerne var nu blevet ret gode og mørket faldet på. Fra en tur langs Norges kyst, har jeg prøvet at sejle natsejlads og er glad for, at have prøvet det. Første gang man prøver at sejle i mørke, vil være en stor overraskelse. Vi bruger synet maget til at holde balancen, når synet bliver hæmmet – i mørke – og der samtidig er bølger, så kan det betyde at roeren kommer på arbejde med at holde balancen. Vel inde i det beskyttede område mellem molerne, sejlede vi til den V-lige side af kanalens munding. Her har jeg tidligere foretaget en overnatning ved den anlagte ophalings rampe. Dette område er nu bebygget med badeskurer. Derfor valgte vi at sejle til den Ø-lige side, hvor der er en sandstrand. Mellem denne og den store parkeringsplads er der et smalt bevokset område, hvor vi fandt gode pladser til teltene.

I mørke og godt kolde fik vi rejst teltene og lavet mad. Efterfulgt af en god snak og så putte-sove. Dagens etape blev længere end planlagt både km og tidsmæssigt. Det der snød os, var diskrepansen mellem kortet og virkeligheden.

Næste morgen var vinden løjet af. I løbet af formiddagen tog den derimod til. Vejret var nu ikke så godt som dagen før. Efter at have lastet bådene, sejlede vi gennem Falsterbokanalen. Denne har en sluse i begge ender. Denne sluse, er at typen der har en væg, der hæves nedefra. Dette var jeg ikke OBS! på. Da vi nærmede os den N-lige ende, så jeg godt at der var rødt lys på slusetårnet. Jeg opfattede dette som signal til større skibe om at afvente og ikke som signal til at slusen var oppe.

Vandets overflade gennem slusen var hel jævn og med strøm mod N. derfor kunne jeg ikke se, at der var et niveau forskel til vandet udenfor slusen – nemlig ca. 5 cm. Jeg havde rimelig fart på, da vinden var tiltagende og vi skulle krydse Øresund inden vinden blev for kraftig.

Krats sagde det pludseligt i båden og jeg hang fast på sluseporten. Det lød ikke godt! Det var umuligt at komme tilbage mod strømmen og båden hang fast på midten. Christian var i en lignende situation – dog var hans kajak en polyester. Efter at havde arbejdet med situationen i et stykke tid, valgt jeg at forsøge at trække kajakken hen over sluseporten. Det lød ikke godt. Christian gjorde det samme. Muligheden, for at komme ud af båden og få den på land til videre transport til den anden side af slusen så ikke lovende ud. Min glasfiber kajak trængte til et service tjek for skader. Derfor sejlede vi ind i den havn der er anlagt indenfor moleanlægget på den N lige ende af slusen. Her randt vi ind i en flok jollesejlere der skulle deltage i en kapsejlads N for halvøen. Disse unge sejlere syntes ikke at respektere vores tilstedeværelse.

Efter at have tømt båden og undersøgt den overfladisk, konstaterede jeg at der tilsyneladende ikke var sket noget. Glasfiber kajakker kan stå for overraskende meget. Efter denne forsinkelse gik det videre N på.

Vinden var nu taget til, og bølgerne begyndt at få skum på toppen. Ofte sejlede jeg en kurs hvor båden lå 450 i forhold til sejlretningen. Vi blev enige om at fortsætte til Malmø før beslutningen om at krydse Øresund blev taget.

Christian havde været meget optimistisk med påklædningen, hvorfor han måtte sejle ind til land for at skifte. På denne strækning mellem Falsterbo halvøen og broen, er det meget lavt langt ud fra kysten.

Efter at have krydset broen, sejlede vi ind i den lille lystfiskerhavn der ligge ved siden af broen med indsejling N for en mole der går ud fra kysten ved det udstillings/opsyns byggeri fra brobygningstiden. Her blandt fiskernes hus har jeg tidligere foretaget en teltovernatning. Blot skal man lige spørge fiskerne først. Ved siden af ligger der en campingplads med helårsåbning.

Nu var det rigtigt begyndt at blæse op og regnen stod i tove. Vi blev enige om at holde frokostpause og overveje situationen. Christian skiftede tøj medens jeg afventede den forestående kraftige byge siddende i kajakken. Da regnen tog af spiste vi og blev enige om at hente bilerne i DK for at transportere kajakkerne tilbage over broen.

Efter at have undersøgt mulighederne, blev vi enige om at tage en billig-taxa til Malmø sentral - pris 75 SEkr, tage toget til Kastrup hvor bilerne holdt - pris 80 SEkr. Man kan også tage en bus fra campingpladsen til Lindhamn for skifte til bus til Svägertorg hvor regionaltoget til DK holder.

Tilbage med bilerne, opdagede jeg at jeg havde de forkerte tagbøjler i bagagerummet. Efter nogle overvejelser, blev forsøget taget med at have min kajak på Christians bil. Med den nu kraftige vind over broen, var det betænkeligt. Det gik og tilbage i Kastrup blev vi enige om at det var en god tur.

På vejen tilbage over broen, lagde vi mærke til at vinden havde lagt sig meget. Vinden steg kraftigt og faldt igen på få timer. Fra tidligere turer i området har jeg lagt mærke til dette ”fænomen”. Konklusionen må være, at vinden sidst på eftermiddagen skifter markant i forhold til tidligere på dagen, i hvert fald om sommeren.  

Overnatningsmuligheder ved Øresundsbroens svenske landgang. Dobbeltklik for at  forstørre.

Konklusion: det er en god weekendtur til Skanör/Falsterbo. Vær OBS! På skibstrafikken i sejlrenden under broen og vindforholdene inden du krydser Øresund – evt. vente nogle timer. Måkläppen og halvøen er vokset sammen. Rimelig camping muligheder ved Klagshamn N kyst, Falsterbo halvøens sydkyst bag sandbankerne, Falsterbokanalens sydlige ende på Ø siden. Omkring Øresundsbroens landgang i Sverige, er der mulighed N for broen ved fisker skurene – spørg først - og campingpladsen, men også syd for broen er der fricamping – se kort.

Tilbage