Tilbage

Oxelø skærgård, Sverige

d. 16. – 19. oktober 2007

Deltagere: mig selv

Båd: Quest fra Seaward

Oxelösund er en stor jernforædlende fabriksby. Skærgården ligger med St. Anna syd for og Stokholms skærgård nord for, og er et lille afgrænset område, der har skærgårdens kendetegn i lilleput format. Du kan hurtigt komme fra det åbne hav til de beskyttede vige og kanaler mellem øerne. Mange små øer der ligger tæt Der findes masser af officielle landgangssteder markeret med et rødt dashus på søkortet. Götakanalen kan sejles herfra. Der findes mange gode overnatningspladser – mest for små grupper. Store grupper vil heller ikke have de store problemer med at finde overnatningspladser. Sejler man ikke yderst i skærgården – til havs – vil et søkort være at anbefale, da kryds ind mellem øerne kan gøres lettere når der er et søkort at maurere efter. Mange undersøiske skær ind imellem de mange småøer.

Forud for afrejsen, lød den lokale vejrudsigt for de første to dage på: vind SØ 4-5 m/s, temp. 10 – 12 grader. For de sidste to dage: vind NV, 8 – 10 m/s og temp. 4 – 5 grader. Turens formål, var at teste hvor lidt tøj der behøves på dette tidspunkt af året og så alligevel at have det behageligt.

D. 15/10

Startede hjemmefra i København sent på eftermiddagen. Det var varmt og godt i DK. På grund af træthed blev jeg nødsaget til at stoppe undervejs for at sove i bilen. Fandt et egnet sted i en skov syd for Söderköping. Da jeg stod ud af bilen, blev jeg overvældet af den lave temperatur udenfor. Det tegnede til en kold omgang. Koldere end jeg havde troet hjemmefra og planlagt min udrustning efter. Sov meget længe. Var sen oppe.

D. 16/10

Efter flere gange, at havde kørt forkert – dårligt kort – kom jeg endeligt frem til udgangspunktet, Hummelviken. Gik lidt rundt i det hyggelige fiskerleje og snakkede med de lokale, indtil jeg fandt én der kunne give anvisning på at parkere min bil i 3 – 4 dage, på en anvist plads. Større grupper vil have problemer med at finde egnede P-pladser.

En hurtig frokost, omklædning og pakning af kajakken og så klar til afrejse kl. 14:30. Vejret var fint: skyfrit, let vind og rimelig temperatur. Kurs Ø og NØ. Selvom jeg ikke kunne se byen med jernværket, så kunne det høres i baggrunden efter ca. 5 km`s sejlads. Lidt i 16 var jeg fremme ved en rimelig teltplads på øen Lilla Trässö. En ø der er markeret med et rødt dashus på søkortet – markerende der er offentlig adgang. Derudover er der et privat hytteområde lige op til dashuset- bestående af to hovedhytter med udhuse.. Vil man i land for overnatning på øen i højsæsonen, så skal man gå i land fra NØ og i den sydlige ende. Normalt vil jeg på denne årstid vente med at finde overnatningssted til kl. 17 – 17:30. Kl. 18 er det ved at blive mørkt. Jeg havde behov for en lang nats søvn .Det blev mærkbart koldere.

D. 17/10

Det blæste op i løbet af natten. Var oppe for at tisse. Det var bidende koldt. Jeg har aldrig rystet så meget før – selv ikke tisse turer nord for polarcirklen mellem Jul og Nytår har føltes så koldt. Den lange nats søvn blev overholdt til punkt og prikke. Snuede længe – det er mit problem. Ferie er ferie. Sad først i kajakken kl. 9:15 efter en god morgens solopgang. Det blæste stadigvæk noget. Senere blev det næsten vindstille. Lagde kursen direkte Ø, ind imellem en øgruppe og så ud på det åbne hav, hvor jeg stadig kunne nyde de 1½ m høje dønninger fra S. Hen ad frokosttid kom solen frem mellem de lavt hængende lammeskyer. Frokost på Enskär i en lagune på Ø siden, bag øen med fyr og sømærke. Efter frokost, der blev for lang 2 timer – normalt kun 1 time – siksakkede jeg gennem småøer og ”minefelter” (markeringer af undersøiske skær) på kurs Ø. Senere N med Lacka på højre side. Kom gennem et område med magnetiske forstyrrelser – iflg. kortet. Kl. 16:30 fandt jeg et fint overnatningssted på V siden af Hästskär i en bugt, der gav ly for den forventede NV vind dagen efter. Aftenen var med fin klar himmel og jeg fik læst en del i min bog – råhygge. Inden jeg lagde mig, begyndte det at blæse op.

D. 18/10

Var meget doven til morgen. Havde heller ikke travlt, da vinden - 8 – 10 m/s og NV - forhindrede mig i, at lave en større omvej inden turen tilbage til bilen. Temperaturen var faldet en del og med temperatur på 6 grader vil det være klogest at holde sig i læ. Nød soveposens varme for meget. Solen kom frem senere på formiddagen. Dagens kurs var SV. Startede ud kl. 12:30. Overfarten over de åbne områder, hvor vinden rigtig kunne få fat, gik uden problemer. Holdt mig så vidt muligt i læ tæt på øerne. Igennem strædet N for Sävö. Over Tvären med kurs mod flådens ”hemmelige” base for senere, at gå S på N om Krampö. Solen skinnede hele dagen. Allerede kl. 15:30 var jeg fremme ved overnatningspladsen på Äspskär. I dette område findes der mange officielle offentlige steder. Der var ingen grund til at lave en større udflugt ud af dagen. En større gruppe bør søge mod øens sydspids for at få plads. Den officielt indrettede plads var meget fin med vindskjul, bålplads og brænde. Som skiltet siger, må der tændes bål, hvis der er brænde, ellers ikke. Slog mit telt op i strandkanten ved pladsen. Nød dagens sidste solstråler på øens højeste punkt. Efter solen var gået ned, blev det hurtigt koldt og fyrene i området blev meget tydelige – et festfyrværkeri.

Den indrettede plads Äspskär

 Info om brænde

 Udsigt fra lejer

                                                                                                                                  

 D. 19/10

Så kom dagen hvor jeg stod tidligt op. Det var koldt og mørkt. Vanddråberne på kajakken var stive. Fyret på øen overfor i SØ retning, havde fået ”hikke” – det blinkede hele tiden meget hurtigt og ikke som aftenen før - to hurtige og én lang pause.1½ time senere var jeg i kajakken og på vej. Fulgte den officielle sejlrutes N rute frem til Långskär. En rute der førte gennem et nydeligt hytteområde. Havde en kort frokost i læ for vinden og under indflydelse af den ”varme” sol på øen Långskär. Svanerne var i gang med et eller andet højrøstet. Herfra var der udsigt til fabriksbyen Oxelösund. Denne by syntes at være en stor jernfabriksby. Store kuldepoter, larm og jernbane. Sejlede ind gennem havnen, der var store både på et snævert areal, omkranset af øer som naturligt bolværk. Kajanlægget var det eneste menneskeskabte.

Var fremme ved Hummelviken kl. 13:30 i solskin og med rygvind hele vejen. De små fiskerbåde og joller sejlede ind og ud med hjertelige hilsner. Fik tømt båden og læsset bilen for hurtigt, at sætte næsen hjemad for ikke at komme for sent til DK.

Efterskrift

En god tur i en flot efterårsnatur med tilhørende farver og godt vejr. En lise for sjælen selvom den første dag og den sidste del af sidste dagen kunne høres larmen fra fabrikken i det fjerne.

Dato

Overnatning

Kurs

Distance i km

16.

Lilla Trässö

10

17.

Hästskär

Ø , N

37

18.

Äspskär

SV

17

19.

 København

SV

28

I alt

 

 

92

 

Tilbage