Tilbage

Fra Berghamn på Ålandsøerne til Helsingfors i Finland.

Forfatter: Anders Heerfordt

 Der var 3 deltagere på turen:

Søren Holst-Sørensen (der tog initiativ til turen), Røse Kajakklub, i en Quest fra Seaward Kayaks i Canada.

Bo Bensby, Vordingborg Roklub, i en Romany Explorer fra Nigel Foster i Wales

Anders Heerfordt, Vallensbæk Kano- og Kajakklub, i en Looksha 4 Plus fra Necky i Canada.

 Planen er, at der skal roes relativt langt hver dag, der skal teltes på øde øer. Vi skal medbringe proviant og drikkevand til mindst en uge ad gangen.

 Dagbog:

  26-06-02:

Jeg bliver hentet i Rødovre af Bo Bensby ca. kl. 9. Vi henter min kajak i Vallensbæk og kører over Øresundsbroen. Vi følger E6 over Helsingborg og E4 til Stockholm, E18 til Norrtälje, og vej nr. 283 til Grisslehamn.  Vejret er pænt. I Grisslehamn finder vi en dejlig lejrplads i skoven 1500 meter ad vejen mod Gigöen. Søren er forsinket. Bilen er punkteret. Via SMS-beskeder fra mobiltelefonerne leder vi ham til vores lejr.

  27-06-02:

Vi står op kl. 7 for at pakke kajak. Bo og Anders er i tvivl om, hvorvidt de kan have alt grejet i bådene. Det går, efter at en 10 liters vanddunk er flyttet til cockpittet, og kajakvognen er flyttet op som dækslast på kajakken.  

Vi tager den første færge kl. 10 og betaler 80 kr. for en returbillet til Berghamn på Ålandsøerne. Man kan ikke købe enkeltbilletter. Kajakken kommer gratis med. Vi stiller urene en time tilbage og skifter fra svenske penge til Euro ombord på færgen.

Det regner, da vi går i land i Berghamn. Vi har ikke pakket kajakkerne færdige i Sverige, så vi er nødt til at pakke kajakkerne om i en time, før vi er klar til at ro. Bo opdager at han har glemt at give en nøgle til en person, der har lovet at videresende et vigtigt brev for ham. Jeg har glemt nøglen til kajakklubben i kajakklubben. Bo har ved en fejltagelse taget sine fine lædersko med. De skulle være blevet i bilen. Han pakker dem ind i en plasticpose og graver dem ned bag en busk, hvor han kan finde dem, hvis vi kommer hertil på tilbagevejen. Søren har glemt sine kriminalromaner, som han skal læse, når vi ligger vejrfaste.

Det er svært at finde drikkevand. Jeg får lidt drikkevand i en vandpose i toldkontrollørens køkkenvask. Vi begynder at ro kl. 1430. Vi ror nord om Eckerö. Kl. 1630 holder vi pause efter at have roet 12 km. Vi ror nord om Skröbjörkö, nord om Skarpnåtö og øst om Gamlan. Vi ser havørn og en del tomme havdambrug. Vi passerer under en meget lav bro. Kl. 2030 slår vi lejr på den lille ø Norrskär efter at have roet 28 km. Det er tordenvejr.

28-07-02:

Det blæser kraftigt. Vejrmeldingen siger 12 m/s fra S og SV. Jeg bemærker under de første 5 km’s roning, at jeg får ondt i venstre del af lænden, og føler noget ubehag i det ene knæ. Skumpuderne i båden bør nok justeres. Vi ror nordpå mellem øerne, til vi kommer til åbent hav. Så ror vi sydøst på langs øernes nordkyst, i læ for vinden. Vi ser en stor rovfugl, formodentlig en fiskeørn. Vi møder to lokale kvindelige havkajakroere, der giver os tip om farvandet. Vi kommer forbi et flot byggeri ved kysten, der vistnok er et museum. På et tidspunkt krydser vi henover noget åbent vand mellem to øer, men bølgerne bliver ikke højere end en meter.  Vi finder et meget idyllisk sted for natten. En lille bugt i læ med lidt græs til kajakkerne. Hist og her græs til teltene. Meget malerisk bugt med fyrretræer og mange små klipper.

 

En pause i det gode vejr er altid godt

29-06-02

Det regner. Der dannes et imponerende drypstenslandskab, når tusindvis af tunge regndråber rammer vandoverfladen, og denne reagerer på anslagene. Vi forlader en landmasse bestående af øer, der ligger samlet med relativt smalle stræder imellem, og begiver os ud på mere åbent hav med spredte små øer. Vi kommer ret langt fremad, hvilket bedst ses på kortet. Vi spiser frokost på en ret bar lille ø. Til aften slår vi lejr på en lille ø med lidt skovbevoksning og nogle vandrette klippeflader, som vi kan telte på. Det regner ret konstant. Alt mit udstyr er vådt og kan ikke tørres. Selv soveposen er fugtig.

30-06-02:

Vejrmeldingen siger op til 11 m/s. Vinden vestlig drejende mod syd. Vi spiser frokost i en bugt i strædet mellem to ubeboede øer. Der har været køer på denne ø, så der er næsten græsplæne. Vi ror videre og passerer en slags atol-system med ringformede øer. Det kunne ligne et meteorkrater. Vi ser et par mennesker, som vinker til os fra en lille ø. Vi ror hen til dem. De er lidt berusede og tilbyder os først en overnatning, dernæst badstue og et glas vin. Bo fører samtalen og siger desværre nej tak. Jeg er våd og kunne godt tænke mig lidt sauna. Vi ror videre og passerer grænsen mellem Ålandsøerne og Finland. Vi har brug for at proviantere lidt og tanke vand. Vi kommer til Isö, hvor vi først finder en lille bådehavn med et lille hus hvorfra det dufter lifligt af kaffe og vafler. Det er svært at løsrive sig, men vi ror videre til Nordby, hvor vi ikke finder et sted, hvor vi kan trække bådene i land. I stedet fortøjer vi dem til en lav mole og går i land. Vi går en rundtur i den lille by. Kl. er 9. Der er en købmand, men der er lukket. Og der er en cafe, hvor vi først får kaffe og havrekiks, derefter grillbøf og øl. Da vi skal i bådene, kæntrer Søren, hvilket forårsager tilråb fra motorbådene i havnen. Vi finder en græsmark vest for byen, hvor vi slår lejr.

Man bliver så træt i det gode vejr

01-07-02

Stort tordenvejr om natten. Vi bliver vækket af en flok tyrekalve, der snuser ved teltene. Da vi kigger ud, flygter de op på en bakketop. De står og samler mod deroppe, så galoperer de i samlet flok ned mod teltene. Men de er stadigt skræmte og trækker sig langsomt tilbage og forsvinder bag bakken.  Der er mange fluer. Vejrmeldingen siger 6-10 m/s fra S-SW. Regn og torden. Det passer meget godt. Det regner, og der kommer en ordentlig skylle om morgenen, så vi kommer senere af sted end normalt. Vi tager ind til havnen i Nordby for at tanke vand. Jeg tanker ca. 22 liter som jeg placerer i cockpittet. Det er det eneste sted, hvor der er plads. Hos købmanden køber jeg en ispind, 150 gram mørbrad og noget emmentaler. Købmandsbutikken er en lille bitte butik uden vinduer og med en masse ansatte. Det er formodentlig en stor familie, der passer den lille butik. Vi ror videre og ser to ørne. Solen kommer frem ved frokosttid, så vi skynder os at hænge tøj til tørre, så det kan tørre lidt. Det er ret blæsende. Vi slår lejr om aftenen på en lille ø syd for sejlrenden til Åbo. Der er en række øer mellem os og sejlrenden, og den giver os læ for bølgerne fra skibene. Vi mener altså, at vores kajakker ligger sikkert. Men pludseligt dukker der en kæmpestor Stena-line færge op indenfor den beskyttende ø række, og vi får meget travlt med at flytte vores kajakker nogle meter højere op på klipperne. En stor bølge skyller ind over vores klippekyst. Den når nogen af kajakkerne og rokker dem lidt. Men bølgen tager kun en Trangia gryde med sig. Søren går i vandet bagefter og fisker Trangia gryden op. Vi lægger vores kajakker, så bølgerne fra de forbipasserende skibe ikke kan nå dem. Jeg binder for en sikkerheds skyld min til et træ.

02-07-02:

Vinden er ofte blidere om morgenen. Vi vil prøve at tilbagelægge nogle km om morgenen før vinden når fuld styrke. Vækning kl. 6. Vi tager af sted kl. 8. Der er hård vind fra syd. Vejrmeldingen siger 10-14 m/s. Vejret er ret hårdt. Vi kommer ikke så langt og må stoppe, da vores rute fører ud på åbent hav.  Der finder vi to øer, der næsten er vokset sammen. Vi slår os ned i bugten eller strædet imellem dem. Der er blåbær på øen, og der er også noget der ligner en ged. Vi ser også to harer. Bo har lidt problemer med den venstre arm.

03-07-02:

Det blæser hårdt. Vejrmeldingen er 7-11 m/s fra S, for os en dårlig vindretning, vi skal mod sydøst over åbent hav. Det regner, så det trommer mod teltdugen. Vi ror først ud kl. 0930. Der er hård modvind og ret store bølger. Der ligger nogle spredte øer som en perlerække, der går mod sydøst.

Vi holder os så meget som muligt i læ af disse øer. Ved øen Stenskäret finder vi en miniby med en forretning, hvor de sælger nogle enkelte grøntsager, af egen avl, og røgede fisk. Jeg køber et sødt mørkt brød og en røget fisk af ubestemmelig art. Vi opgiver at ro videre kl. ca. 1430 og slår lejr på en lille øde ø, med udsigt til nogle andre ret øde øer. Øerne er høje, beklædt med fyrretræer, og klipperne går stejlt ned i vandet.  Vores ø har nogle flade klipper, som er varme og tørre, og på dem tørrer vi noget tøj. Søren meddeler, at han nu har fjernet 4 skovflåter. Vi afventer bedre vejr.

04-07-02:

Vejrmeldingen siger tiltagende vind fra øst op til 9-14 m/s. Om aftenen 11-16 m/s. Regn og torden. Det kommer til at passe. Men om morgenen er vejret mildt, og vi tager tidligt af sted. Ved middagstid begynder det at regne og blæse op. Vi kommer over det åbne stykke hav og ind mellem nogle øer, der ligger tæt. Det blæser kraftigt, men vi mærker det ikke så tydeligt. I et smalt stræde er der dog en kraftig strøm. Det virker som om, vi ror på en strømmende å. Mit rotøj er vådt, og jeg har svært ved at holde varmen. Det har været sådan i dagevis, og min hals er blevet ru, et dårligt tegn. Om aftenen melder radioavisen om væltede træer, der har afbrudt hovedveje og jernbanestrækninger, og elforsyningen til 10.000 boliger og til mobiltelefonnettet, som en del steder er ophørt med at virke. Der skal gå mange dage, før skaderne er udbedret, og radioavisen fortsætter med at snakke om skaderne i dagevis.

Elastikker er godt når pløkke ikke kan bruges

05-07-02:

Vejrmeldingen 6-10 m/s om aftenen stigende til 7-11 m/s. Regn og diset. I dag skal vi ro de 23 km til den store by Hanko. Hanko ligger på Finlands sydvestlige hjørne, så der skal vi forbi. Vi håber også på en campingplads med mulighed for at tørre tøj og proviantere. Det regner hele dagen. Vi ser 2 sæler. Det er næsten vindstille, indtil vi når Hanko, så blæser det op. I Hanko har vi lidt besvær med at finde en campingplads. Vi finder først en lystbådehavn, hvor vi får kaffe, kage og oplysninger.  Vi finder campingpladsen og indlogerer os der. Der er en tørretumbler, så vi får tørret (og vasket) tøjet.  Med tørt tøj går vi de 5 km indtil byen, hvor jeg køber et stort stykke emmentaler. Husene i Hanko er trævillaer, og mange af dem er meget prangende med flere fløje, tårne, karnapper, verandaer og imponerende indgange. Husene er malet i hvidt og lysegrønt. De er omgivet af en græsplæne og måske et stakit. Meget imposant.  Byen er meget fuld af fulde unge mennesker, der er kommet i biler fyldte med købmandsøller. Der er byfest, med mange opgaver for politi og ambulancer. Vi ser på forskellige restauranter, indtil vi beslutter os for den sidste og fjerneste, hvor man kan spise på loftet over baren. Loftet i træbygningen er pænt udsmykket, og der er en fornem restaurant. Vi får øl og en prima fiske- og skaldyrsbuffet. Vi er meget tilfredse. Vi tager en taxa de mange kilometer ud til campingpladsen, så vi undgår de mange fulde unge mennesker.

06-07-02:

Kl. 0430 begynder det at blæse kraftigt. Kl. 0530 siger vejrmeldingen at det allerede blæser 13 m/s, og at det vil blæse op til 9-13 m/s resten af dagen fra vest med regnbyger.  Da jeg pakker om morgenen, konstaterer jeg lidt mismodigt, at jeg har fået vand i mine vandtætte poser. GPS’en er våd og kortene er våde og ved at gå i opløsning. Vi ror rundt om Hanko halvøen, og  på sydsiden gør vi landgang på en badestrand ved byens centrum. Der er regatta, og der er en 49-er kapsejlads i bugten. Der er også historiske regattabåde. Der er masser af teenagepiger i bikini på stranden. Vi besøger turistinformationen for at få oplysning om færgeruter, der kan bruges på tilbagevejen. Vi er kommet udenfor det område, som vi har søkort til, og køber flere søkort i en boghandel. Søren vil proviantere i et supermarked og bliver borte i halvanden times tid.  To havkajakroere lander deres toer kajak ved siden af vores kajakker. De er fra Helsingfors og giver os tip om ruten dertil. Vi spiser et lækkert Kebab-måltid med lidt af hvert (blæksprutter, rejer, oksekød, ananas, ris mm.). På en stor tallerken. Vi ror videre. Der er solskin og modvind hele dagen. Om aftenen er vi ved at slå os ned på en elendig lille ø, men der kommer en lille motorjolle med 3 mand, som jager os væk. Men derefter finder vi en prima lejrplads i en lille lysning i en skov på en øde ø.

07-07-02:

Vejrmeldingen siger at det i øjeblikket blæser 13 m/s S til V. I løbet af dagen vil det blæse 8-13 m/s aftagende til 5-10 m/s.  Regnbyger og torden. Radioavisen fortæller, at 4000 huse stadigt er uden strøm, mobiltelefonnettet er stadigt nede i dele af landet, og trafikken er forstyrret.. Der har været en redningsaktion i løbet af natten nær vores ø med helikoptere og redningsskibe.  To både er kollideret ved midnat, og der er dræbte. Vejret udvikler sig ikke helt efter vejrmeldingen. Det er solskin indtil kl. 13, derefter regner det. Vinden var svag. Vi holder os på ydersiden af skærgården det meste af dagen, fordi Søren er allergisk overfor speedbåde. Det er svært at finde lejrpladser på øerne her. Der er naturparker med adgang forbudt, og udenfor er der mange sommerhuse. Vi ror også forbi en militær ø med adgang forbudt og beton-befæstninger. Vi ser en del skarver og Canadagæs. Og en stor rovfugl med bytte i kløerne.

08-07-02:

Vejrmeldingen: 3-7 m/s V til SV. Mulighed for lokale regnbyger.  Der er ualmindelig mange blåbær omkring vores lejr, og vi spiser blåbær om morgenen. Bo's Primus Nova Multibrænder til Trangiaen er stoppet til, nålen har sat sig fast i dysen, og han kan ikke løsne den. Vinden er svag og blid. Solen skinner. Vi skal ro langt i dag over åbent hav. Vi ror først 8 km langs med nogle øer, så kommer vi til de sidste øer og samtidigt kommer tågen rullende og vi får indtryk af, at der er uvejr på vej. Vi går i land og tager rojakker på.  Sigtbarheden er ca. 200 meter. Da vi kommer lidt ud på det åbne hav, letter tågen noget, og sigtbarheden bliver bedre. Bølgerne har langt tilløb her, de kan komme helt nede fra Polen. Men de er dog små. Da vi er næsten ovre det åbne stykke hav, frisker det noget op, og bølgerne bliver større og kommer skråt bagfra. Efter 16 km åbent hav kommer vi ind mellem nogle øer og skifter kurs til NØ, hvorved vi får vind og bølger ind agter fra. Efter 39 km når vi den ø, som tilhører roklubben i Helsingfors, hvor vi har i sinde at slå lejr. Vi ved, at der er sauna i klubhuset, men vi kan ikke finde nøglen. I stedet finder vi en græsplæne, hvor vi slår vores telte op. Der kommer en kajakroer til vores lille strand og går på grund på en sten derude. En ældre mand, der ror lidt famlende. Vi håber på, at han kan låse os ind i klubhuset, men han kender ikke klubben og er på vej til et andet sted. Mærkeligt sammentræf, for kajakroere er sjældne her. Han er kun den femte vi har set på turen.

09-07-02

Ankommer til Helsingfors. Vi ser 4 kajakroere udenfor byen. Vi ser en tremastet fuldrigger forlade havnen. Vi ser en katamaranfærge forlade havnen. Den ligner til forveksling Catlink færgen fra Danmark. Den er formentligt solgt hertil, men nu hedder den Talinlink. Katamaranfærgen laver store bølger, og vandet udenfor havnen er ret oprørt. Helsingfors har et karakteristisk rådhustårn og nogle flotte befæstninger. Vi skal finde færgen til Mariehamn på Ålandsøerne og går først i land i vesthavnen for at rekognoscere. Det er vanskeligt at få de rigtige oplysninger, men vi finder nogle unge mennesker, der kender færgen, og som fortæller os, hvor færgelejet findes. Vi skal 2-4 km længere østpå. Vi ankommer 14 minutter før færgens afgang. Der er en trappe fra molen, som ender 1 meter over vandet. Det var noget af et projekt at løfte de fuldt lastede kajakker op over kajkanten og op ad trappen. På rekordtid får vi kajakkerne op og på kajakvognene. Vi tømmer ikke engang vandet ud af cockpittet. Færgen er stopfuld, og personalet måler de ventende vogne med et målebånd for at se, om der er plads. Vi argumenterer med, at vores kajakker knap er 60 cm brede. Efter noget papirnusseri i billetkontrollen får vi lov at rulle ombord på færgen, som venter nogle få minutter, så vi kan komme med. Færgen er kolossalt stor og futuristisk. Den har et promenadedæk med et fortov midt i skibet fra for til agter med forretninger på begge sider og åbent op igennem skibet i 6 etagers højde. Øverst er der et glastag over forretningsgaden. På begge sider af forretningsgaden er der bl. a. fire etager med kahytter med vinduer ud til gaden.  I gaden er der også glaselevatorer som fører op til kahytterne. Vi spiser på en af de bedre restauranter i skibet og får en udmærket grillbøf med udmærket rødvin. Vi har bestilt en kahyt hvor vi sover godt i en behagelig temperatur uden for meget maskinlarm.

10-07-02:

Færgen går ind til Mariehamn kl. ca. 4. Vores kajakker og to biler er de eneste, der skal af. Færgen glider ind til molen, sænker en broklap ned og vi og bilerne ruller ud. Broklappen smækker straks op igen, og færgen glider væk. Det hele er vist overstået på mindre end 2 minutter. Vi står midt i Mariehamn kl. 4 om morgenen. Alting er lukket, så vi skal ro. Vejrmeldingen siger 4-8 m/s stigende til 6-10 m/s. SSØ. Om morgenen lokalt diset.  Vi ror vest og nordpå rundt om hovedøen. Vi er startet tidligt, og i det smalle lange sund vest for hovedøen får vi kraftig medstrøm og medvind, og vi tilbagelægger en rekord-distance på 53 km. Vi ror op på nordsiden af øen og ind i et af fjordsystemerne der. Der træffer vi et svensk par, der har lejet kajak i Mariehamn. De har roet i 2 dage, og de er godt trætte nu og vil hjem. Vi ser dernæst et liggende par kajakroere og en gruppe på ca. 6 kajakroere, der tilsyneladende har lejet kajakker samme sted som det første par. Så kajakudlejeren sender sine kunder op i denne fjord, som jo er beskyttet farvand uden store bølger. Vi oplever en hansvane, der voldtager en hunsvane, så hun ligger livløs i et buskads, og derefter slår han alle hendes unger ihjel. Naturen er barsk. Vi slår lejr på en flad ø i fjorden. Det vrimler med insekter på denne ø. Myg, myrer, guldsmede og bremser. Bo har i nogle dage lavet mad over sin multifuerbrænder med besvær. Han har fundet ud af, at hvis han hamrer brænderen ned i en klippe, så løsner nålen sig fra dysen, og brænderen kan  tændes. Men i dag får han omsider brækket nålen helt af, så nu slipper han for at hamre sin trangiabrænder ned i klippen flere gange om dagen. Nu låner han kogesæt af os andre.

11-07-02:

Vejrmeldingen siger 7-12 m/s SE. Om aftenen 6-10 m/s fra syd til vest.  Vi ror først sydpå i fjordsystemet til en lille gæstehavn med hotel, restaurant og nogle udlejningshytter og en kiosk. Vi får kaffe og nogle dårlige vaniljeboller.  Vi finder en smal gennemsejling (som dårligt kan ses på søkortet), der ligner en å til fjorden syd for. Vi ror ned i bunden af denne fjord. Her spiser vi frokost. Der er en klippe-badestrand med toiletter, omklædningsrum og udspringsvippe. Lidt sand til børnene. Det er sådan badestrande ser ud på Ålandsøerne. Der mangler dog en restaurant. Vi ror nordpå igen i kraftig medvind. Jeg surfer på nogle bølger og kommer op på 11.5 km/h. Før vi når vores planlagte lejrsted, bliver det tordenvejr. Vi søger hurtigt land og slår teltene op på en strand med flade klipper og spredte fyrretræer. En af Sørens teltstænger revner, og han bakser stadigt med teltet, da regnen begynder at falde. Jeg ligger tørt i mit telt på min isolerende luftmadras, mens det spektakulære tordenvejr driver forbi. Jeg hører radio og hører at 7 mennesker er blevet dræbt af lyn. Udenfor slår lynene ned i havet og i klipperne. Men der er ikke de kraftige vindstød, som man ofte ser i forbindelse med tordenvejr.

Der er jo nogle der absolut vil have indendørs svømmepøl!

12-07-02:

Vejrmeldingen siger, at vinden er 11 m/s fra vest. I løbet af dagen vil den aftage til 7-11 m/s fra vest til sydvest. Stemningen er noget doven. Vi er ved i tankerne at omstille os til kontorstolen, og ingen gider rigtigt lægge kræfter i roningen.  Det bliver vi dog nødt til, for det er ret hårdt at kæmpe sig direkte imod vinden. Vi holder frokost på en halvø og gruer for den rute, vi skal ro efter frokost. Men under frokostpausen løjer vinden af, og vi ror det sidste stykke til færgen i Berghamn i relativt roligt vejr. Vi ankommer til færgen 20 minutter før den går. Bo afslutter turen med en vellykket grønlænderrulning. Bo får gravet sine sko op, og vi ruller om bord. Søren er sidst, og de er ved at løfte broklappen, da han ruller ombord. Vi forsinker igen en færge i nogle minutter, så vi kan komme med. Vi når frem til Grisslehamn og pakker bilerne, siger farvel til Søren og starter hjemturen i bil. Om natten camperer Bo og jeg på græsplænen bag en kommunal pumpestation et sted i midt i Sverige.

 13-07-02

Vi ankommer til Danmark. Formanden for min kajakklub har været så venlig at sende min glemte nøgle hjem til mig med posten, og min kajak bliver anbragt på sin plads i Vallensbæk Kano- og Kajakklub kl. ca. 1030 efter en vellykket rotur på 526 km.

 m.v.h. Anders Heerfordt

Logbog

Dato

Distance

Start

Slut

27 juni 02

28 km

Berghamn Färjehamn

60 13.47 N 19 32.42 E

Norrgrunden

60 22.73 N 19 47.27 E

28 juni 02

39 km

Norrgrunden

60 22.73 N 19 47.27 E

Västra Simskäla

60 21.76 N 20 19.61 E

29 juni 02

43 km

Västra Simskäla

60 21.76 N 20 19.61 E

Flisören

60 26.45 N 20 57.90 E

30 juni 02

31 km

Flisören

60 26.45 N 20 57.90 E

Iniö

60 24.17 N 21 23.22 E

01 juli 02

34 km

Iniö

60 24.17 N 21 23.22 E

navnløs

60 13.57 N 21 48.80 E

02 juli 02

17 km

navnløs ø

60 13.57 N 21 48.80 E

Brännskär

60 08.54 N 21 55.55 E

03 juli 02

16 km

Brännskär

60 08.54 N 21 55.55 E

Själskär

60 03.6 N 22 05.8 E

04 juli 02

41 km

Själskär

60 03.6 N 22 05.8 E

Norrön

59 57.100 N 22 43.169 E N for Hällören

05 juli 02

23 km

Norrön

59 57.100 N 22 43.169 E

campingplads Hanko

59 51.210 N 22 59.889 E

06 juli 02

46 km

campingplads Hanko

59 51.210 N 22 59.889 E

ø

59 51.480 N 23 27.679 E

07 juli 02

39 km

Ø

59 51.480 N 23 27.679 E

ø

59 58.539 N 24 00.560 E

08 juli 02

39 km

Ø

59 58.539 N 24 00.560 E

ø tilhørende Helsinki kajakklub

60 02.135 N 24 33.475 E

09 juli 02

31 km

ø Helsinki kajakklub

60 02.135 N 24 33.475 E

Färjan Helsinki

60 09.588 N 24 57.661 E

10 juli 02

53 km

Siljan Färjan Mariehamn

60 05.900 N 19 55.476 E

Bockholm

60 19.338 N 19 52.842 E

11 juli 02

23 km

øen Bockholm

60 19.338 N 19 52.842 E

Klobba

60 19.38 N 19 48.31 E

12 juli 02

23 km

halvøen Klobba

60 19.38 N 19 48.31 E

Berghamn Färjehamn

60 13.47 N 19 32.42 E

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                      Tilbage