Haparanda (Sverige) – Vasa (Finland)
d. 15. – 30. juli 2006
Mig selv og alene. Båd var en Quest fra Seaward i Canada.
Er på denne strækning åben. Der er ingen skærgård eller fjorde af betydning – enkeltstående øer forefindes hist og pist. Ellers åben kyst. Kystlinien består udelukkende af sand og sten. At komme på land kan være besværligt, da der er mange sten i vandlinien og i vandet. Der er mange små og store sandstrande – mange af dem ligger lige i vindlinien. Ofte er man nødsaget til at sejle 1-3 km til havs for at undgå sand- og stenbanker.
Langs med kysten, er der anlagt havne med ca. 15 km`s afstand. Disse kan bruges til overnatning i tilfælde det ikke skulle lykkes at finde alternative steder. Der findes i hovedtræk tre forskellige typer.
Disse findes ved alle de større byer og fabriksanlæg. Her vil jeg ikke anbefale nogen at søge hen.
Det er små havneanlæg der er beregnet for fritidsfiskere der har joller og mindre fiskerbåde liggende. Der kan være små hytter til opbevaring af grej. Som regel er der ingen mulighed for at købe ind eller blot få vand. Efter kl. 18 er de som regel øde. Dog skal man forvente, at hen ad midnat, så kommer egnens unge og kører motorræs på anlægget. Det vil være muligt at finde et hjørne hvor man kan slå sit telt op.
Her kan der være mulighed for alt fra en lille stenanlagt bølgebryder på en ubeboet ø uden vand til det helt store anlæg for havgående lystsejlere og hvor der forefindes alt, inklusiv restaurant af vekslende kvalitet. Her kan man altid finde et sted at slå sit telt op eller man får tilbudt et gratis værelse – så længe man ikke er en gruppe. Man er altid velkommen.
Endelig findes der en kombination af fiskeri og service havne.
Grundet kystens beskaffenhed bør man altid have tjek på vejret og de nærmeste havne.
Der findes en vejrtjeneste der kan ringes til. Denne giver mulighed for specifik vejrmelding for mindre områder af gangen. Vejrtjenesten nås via Søfartsverket på nr. 060010670, for prognose tastes 3 for område 18#, 19# og 20# for henholdsvis det sydlig, midterste og nordlige område af min rute. For en mere lokal observation trykkes 1 og et trecifret nummer (se søkort) med # efter.
Der findes radiostationer der taler finsk og nogle taler svensk. De har alle en form for vejrmelding om morgenen, midt på dagen og om aftenen. Frekvens og tidspunkt henvises til nettet og søkortene. De frekvenser jeg brugte oftest var 99,8 MHz og 102,8 MHz.
Sprogmæssigt kan ruten opdeles i tre områder. Den nordlige og sydlige tredjedel talte og forstod man svensk/engelsk. I den midterste del talte og forstod man overvejende kun finsk.
Vest |
Syd |
Nord |
Øst |
Lansi |
Et’ela |
Pojønen |
Itla |
Tabel 1: Stavemåde kan have fejl
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Yksi |
Kaksi |
Kolme |
Nelja |
Vici |
Kusi |
Seitsemen |
Kaharesan |
Yhresan |
Kymenen |
Tabel 2: Efter 10 bliver det 10+3 = 13 udtalemæssigt. Stavemåde kan have fejl.
Dato |
Vind |
Kurs |
Strøm |
Overnatning |
Distance |
15. juli |
|
|
|
Ajoskrunni Itä |
42 |
16. juli |
|
|
|
S for Halttula |
35 |
17. juli |
>12 m/s SV |
|
|
Overligger pga. vejr |
0 |
18. juli |
14 – 16 m/s NV |
|
|
Overligger pga. vejr |
0 |
19. juli |
|
|
|
v/Praava havn |
36 |
20. juli |
|
|
|
N/ Nenännokka |
43 |
21. juli |
|
|
|
Tauvo |
45 |
22. juli |
|
|
|
Vaaranlahti |
48 |
23. juli |
|
|
|
Yppäri havn |
10 |
24. juli |
|
|
|
Pauha |
42 |
25. juli |
|
|
|
Trullevi |
47 |
26. juli |
|
|
|
Mässkär |
47 |
27. juli |
|
|
|
Hviledag |
0 |
28. juli |
|
|
|
Västerskatan |
52 |
29. juli |
|
|
|
Broen Ø f/Replot |
51 |
30. juli |
|
|
|
Vasa færgehavn |
15 |
Km i alt |
|
|
|
|
513 |
Tabel 3: Distancerne er målt med en kortmåler.